A pedagógus munkaeszköze a
saját személyisége, azt hivatása gyakorlása közben folyamatosan
fogyasztja – mondta Bagdy Emőke a Pedagógus Akadémián.
A pszichológus a Független Pedagógiai Intézet
legutóbbi szemináriumán egy kilencvenes évekbeli német vizsgálat
alapján vázolta fel, melyek a pedagógushivatás gyakorlása közben fellépő
legjellemzőbb lelki problématípusok. Mint mondta, sokan válnak a
„foglalkozás áldozatává”. A lelkes pályakezdő bekerül a tanári
közösségbe, sokat vállal, s egyre többet pakolnak is rá, odaadóan végzi
az egyre újabb feladatokat, s észre sem veszi, hogy gyakorlatilag nincs
már magánélete, az iskolához nem kapcsolódó programja. Visszajelzést nem
kap, s ha esetleg nemet mondana egy újabb felkérésre, neheztelnek rá. A
foglalkozás áldozata lesz, a személyes életét kiszorítja a szakmája.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése