Ma még szerencsére az iskolában kézzel írnak a gyermekek, de már
felvetődött több országban is a számítógépes írástanulás ötlete is. Aki
nincs tisztában a kézírás rendkívüliségével, az nem is sejti, hogy
milyen veszteség érné a világot, ha a technika ezen a téren is
elhatalmasodna.
Az igaz, hogy a betűvetés sok kudarcot hozott és hozhat a tanulás
során, de számtalan előnye mellett eltörpülnek a nehézségek. A
kézírással szemben az egyik legfőbb elvárás a szépség,vagyis a dicséret
vagy szidás alapja a kézírás esztétikuma. A fiúk sokkal nehezebben
tanulnak meg „szépen” írni, míg a lányoknál ez gyakran magától értetődő.
Az óvodai előkészítésnek, az írás előgyakorlatoknak is, az írástanítási
módszereknek, de még a tollfogásnak is nagy szerepe van abban, hogy ki
milyen szinten tanul meg írni. A felnőttek közül sokan szégyenlősen
takarják el a „csúnya” írásukat, s nem is sejtik, hogy rejtetten mennyi
üzenet rejlik bennük. A kézírásnak ugyanis van egy nyelvek feletti
síkja, amikor nem magát a betűkkel leírt szöveget, hanem az egyéni
mozgásmintázat és formaképzés alapján feltáruló jelzéseket olvassuk.
Ennek a „második dimenziós" olvasásnak a szakembere a grafológus.
A fenti kézírás intelligens, de szorongó gyermeket mutat, aki a sok
feszültség miatt kapcsolati nehézségekkel küzd. Grafológiai segítséggel
jól feltárhatók a segélykérő jelek, amelyek támpontot adnak a
személyiségfejlesztés számára.
Ez az írás erősen szűkített, görcsös, sok helyen pacásodó, sorvadtak a betűszárak és oválok, ami egyértelműen S.O.S jelként kezelhető. A gyermek segítséget vár a szorongások, gátlások feloldására, de ezt nem tudja szavakkal kimondani, csak a gesztusaival jelzi. A kézírás mint rögzített gesztussor pontosan tükrözi az állapotváltozásokat, vagyis ha a gyermek gyógyul, akkor a kézírása is „meggyógyul”.
Ez az írás erősen szűkített, görcsös, sok helyen pacásodó, sorvadtak a betűszárak és oválok, ami egyértelműen S.O.S jelként kezelhető. A gyermek segítséget vár a szorongások, gátlások feloldására, de ezt nem tudja szavakkal kimondani, csak a gesztusaival jelzi. A kézírás mint rögzített gesztussor pontosan tükrözi az állapotváltozásokat, vagyis ha a gyermek gyógyul, akkor a kézírása is „meggyógyul”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése