2012. augusztus 2., csütörtök

Beadvány a grafológus szakma OKJ-ben maradásáért

Az alábbiakban a Magyar Írástanulmányi Társaság és a Grafológus Grémium Nemzetgazdasági Minisztériumnak eljuttatott levele olvasható.

Ha egyetért a leírtakkal, itt írhat alá  petíciót azért, hogy a grafológus szakma továbbra is az ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN (OKJ) maradjon, ami állami szinten garantálja a minőséget és az egységes képzést! A petíció elérhető ITT.

 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Magyar Írástanulmányi Társaság
1011 Budapest, Bem rakpart 15.
Nemzetgazdasági Minisztérium
Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság
Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály

Dr. Odrobina László úr
főosztályvezető


BEADVÁNY

A GRAFOLÓGUS SZAKMA OKJ-BAN MARADÁSÁÉRT,
állami szinten garantált minőségéért és az egységes képzésért


VEZETŐ AJÁNLÁS

Prof. dr. Bagdy Emőke pszichológus levele

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

Előzmények
2012 júniusában a grafológus szakma a Nemzetgazdasági Minisztérium Nemzeti Munkaügyi Hivatala Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóságának intézkedése nyomán kikerült az Országos Képzési Jegyzékből – ahol 54 725 01 0000 00 00 számon, 2004-től szerepelt emelt szintű képzésként, és 54 725 01 0100 52 01 számú rész-szakképesítésként grafológus szakasszisztens képzés is társult hozzá. Az intézkedés indoklása a szakma képviselői számára nem ismert.

Jelen dokumentum célja
A grafológus szakma továbbra is szerepeljen az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ).
E célkitűzés nem a grafológusok marginális rétegének érdeke, „passziója”, hanem rövid és hosszú távú társadalmi, gazdasági haszonnal bír, mivel a legjelentősebb és legkényesebb erőforrás: az emberi erőforrás szakszerű felhasználhatóságával foglalkozik.
Teamek, szervezetek, közösségek esetében szakértői, döntés előkészítői szinten hozzájárul a kompetencia-, s ezáltal az erőforrás-optimalizáláshoz, a személy szintjén pedig az önhatékonyság megvalósításához.
Szakmaként kifejezetten hungaricum kategóriát képvisel.
Ezen okokból 2012 júniusában grafológiai iskolák vezetőiből, illetve elismert, neves grafológusokból grémium alakult annak eléréséért, hogy a grafológus szakma az állami szinten garantált minőség és az egységes képzés megőrzése érdekében visszakerülhessen a jegyzékbe.

(Folytatás a Teljes bejegyzés-ben)

 
Rövid indoklás az OKJ-be való visszakerülés érdekében

• Amennyiben a grafológusképzés kimarad a magyar OKJ rendszeréből, semmi sem garantálja, hogy a képzés színvonala megmaradjon. Nem lenne egységes követelményrendszer, kontrollált vizsgáztatási eljárás, ami bizonytalanságot és értékvesztést okozna.
• Mivel a grafológus szakma elsajátítására piaci igény mutatkozik, várhatóan ellenőrizetlen szakmaként működne tovább, negatív következményei előre láthatók. .
• Az állam részéről az OKJ-s szakmai képzés semmiféle anyagi ráfordítást nem kíván, mivel az minden esetben önköltséges. Ugyanakkor az államnak folyamatos bevételt jelent, mert a képző cégek tevékenységéből adóköteles jövedelem származik.
• A grafológusok számára az államnak nem kell munkahelyeket teremtenie, sőt, munkahelyeket teremt, mivel tevékenységüket egyéni vállalkozásokban, szakmai munkaközösségekben végzik, melyek nem igényelnek állami támogatást. Szakmai és gazdasági sikerüket a befizetett adók és az elégedett ügyfelek bizonyítják.
• A grafológus társadalom jól képzett rétege megbízható, komplex tudással rendelkező, törvénytisztelő, minden esetben őrzi független támogatói attitűdjét. Munkája során hitelességre, nagyfokú gondosságra, szakmai kompetenciára, etikus tevékenységre törekszik, fontosnak tartja a szakmai innovációt és legális gazdasági tevékenységet folytat. Mindennek támogató feltétele a képzés állami elismertsége.
• A jól képzett grafológus társadalmilag hasznos tevékenységet folytat, mint a segítő szakmák egyikének képviselője, és mint igazságügyi szakterületeken működő szakember.
• A grafológusok közössége támogatja a magyar nemzeti örökség fontos részét képező magyar kézírás megőrzését, továbbá a kézírásoktatás szakmai kontrollját.
• A grafológus szakember emberismereti-tanácsadói tudása révén jelenleg (sok évtizedes fejlődésnek köszönhetően) fontos helyen szerepel és jelentős értékeket képvisel a segítő szakmákban – akár önállóan, akár társtudományként alkalmazva ismereteit –, és egyedülálló, modern módszerekkel bíró emberismereti tudományt alkalmaz. Hathatós támogatást képes nyújtani például a pedagógia, a mentálhigiéné, a munkaerő-átképzés, a pályatanácsadás, a biztonságpolitika és az igazságügy területén.
• A ma oly erősen hangoztatott „tudásalapú társadalom” kialakításához (EU-követelmény) is szorosan kapcsolhatók a grafológia elvei, hiszen komplexen, egyértelműen a magas szintű és gyakorlatban jól alkalmazható szakmai tudást célozza meg. A grafológusok közössége továbbra is olyan gyakorlati tudást kíván megvalósítani, amely a modern társadalmi elvárásoknak (a munkaerőforrás-piaci igényeknek) megfelel.
• A grafológusképzéssel foglalkozó felnőtt képző intézetek oktatói magasan képzett, többdiplomás szakemberek, pszichológusok, pedagógusok, akik a szakma elkötelezett képviselői. Évtizedes erőfeszítéseik eredményeként ma a grafológusképzés egységes követelményrendszerű, objektív, méréseken alapuló, pszichológiai alapozottságú, mély emberismeretet nyújtó szakma, mely megérdemelten szerzett állami elismertséget és került be emelt szintű szakmaként az OKJ-be.
• A szakterület számos kiváló, tudományos igényű szakirodalmi művel rendelkezik, ami segíti a képzőhelyek színvonalas működését.
• Több képzőhely rendelkezik intézmény-akkreditációval, program-akkreditációkkal, (pl. pedagógusoknak szóló 30 órás képzés annak érdekében, hogy felismerjék a tanítványaik írásában a személyiségfejlődést gátló pszichés problémákat). A képzésben helyet kapnak a legmodernebb e-Learning és oktatás-informatikai eszközök, tanítást és tanulást segítő keretrendszerek, saját kiadású tankönyvek tucatjai.
• Az OKJ 54-es emelt szintű szakma jól működő, eredményes képzési rendszerrel, kidolgozott szakmai és vizsgakövetelmény-rendszerrel működött, minden tekintetben megfelelt az SZVK-nak. Az állam részéről semmiféle anyagi beruházást nem igényel, hogy visszakerüljön a rendszerbe, hiszen a következő 2 év során a már képzést elkezdett hallgatók OKJ-s vizsgát tehetnek.

Felsorolt indokaink alapján kérjük, hogy a „grafológus” képzés kerüljön vissza a folyamatosan jó minőséget garantáló állami rendszerbe.

„Mint »kikristályosodott mozdulat«, az írás különböző okokból, az összes emberi megnyilatkozás közül a legmegfelelőbb a tanulmányozásra: minden más cselekvés tünékeny és sokkal nehezebben mérhető. Azok a kritikusok, akik mereven tagadják, hogy a grafológiának van értelme, tévedésben vannak. Számos tanulmány mutatja, hogy a grafológusok a véletlenszerű találatnál sokkal nagyobb pontossággal diagnosztizálnak
bizonyos jellemvonásokat...”
Gordon W. Allport pszichológus

MELLÉKLETEK JEGYZÉKE

1. A grafológia gyakorlati haszna, gazdasági–társadalmi vetülete
2. Alkalmazási területek
3. Mi a grafológia?
4. A magyarországi grafológusképzésről
5. A XX. századi magyar grafológia és a grafológusképzés története
6. Nemzetközi kitekintés
7. Grafológusok Etikai kódexe
8. Jelentősebb grafológiai szakmai események Magyaroszágon
9. Hazai szerzők grafológiai publikációi
10. Ajánlások, referenciák

1. A grafológia gyakorlati haszna, gazdasági–társadalmi vetülete

A minőségileg kontrollált, államilag ellenőrzött keretek között folyó OKJ-s képzésben részt vett grafológusok tudása jól hasznosítható az emberi erőforrás-gazdálkodás bármely területén. Kiválóan konvertálható mind pedagógiai, szociális, egészségügyi, mentálhigiéniai, mind humánpolitikai és gazdasági, mind igazságügyi és biztonságpolitikai tevékenységi területekre.

A pedagógiai munkában: prevenció, problémafeltárás, fejlesztés
A jól képzett grafológus olyan hivatástudattal élő tanácsadó szakember, aki a személyiség mozgatórugóit feltárva, hatékonyan tud segíteni a tanulási zavarokkal, magatartási zavarokkal küzdő gyerekeknek, illetve az identitáskereső tinédzsereknek – megkönnyítve a pedagógusok és a szülők dolgát. Ugyancsak támogatni tudja tevékenységével a drogprevenciós szakembereket. Hasznos szerepet játszhat a tehetségek felismerésében és gondozásában is.
A grafológusok együttműködése a közoktatás intézményeivel folyamatos és széles körű. Az új köznevelési törvényeknek is megfelelően elősegítik a tanulók kulcskompetenciáinak feltárását és adekvát fejlesztését, a lelki egészség és a személyiségfejlesztés sokirányú megalapozását. Képzett pályaorientációs tanácsadói a fiataloknak.

Munkaerő-kiválasztásnál: hatékony és olcsó eszköz
A jól képzett grafológusok elfogadott szereplői a munkaerő-kiválasztás különféle területeinek, pl.: vezető-kiválasztás, pályabeválás, kompetenciavizsgálatok, team-munkára való alkalmasság, elősegítve, hogy a megfelelő ember kerüljön a megfelelő helyre.
Segítő tanácsadói a vállalatok HR menedzsereinek (továbbképzések tervezése, csapatépítés stb.). A ma használt számtalan teszteljárással egyenrangú, illetve gyakran igazoltan hatékonyabb és olcsóbb eljárás a kézírás vizsgálata, mely a magyar jogrendhez, személyiségvédelemhez igazodó szakmai és etikai normák szerint zajlik.

Az üzleti életben: segítség a az eredményességhez
A jól képzett grafológus nemcsak a humánpolitika, de az üzleti élet területén is kielégítőbb, hatékonyabb megoldásokhoz segít. Hasznos tanácsokat adhat a kézírásvizsgálat alapján a tárgyalási stratégiák kialakításához, a konfliktuskezeléshez, illetve személyes coaching révén teheti eredményesebbé a vezetők számára feladataik ellátását.

Életvezetési gondok esetén: hathatós és empatikus támogatás
A jól képzett grafológus szemléletének középpontjában a humán segítő szándék, az ember áll, és megfelelő szakértelemmel képes hathatós, empatikus támogatást nyújtani személyes gondok, magánéleti problémák esetén az egészséges felnőtt populáció életvezetési gondokkal küzdő, széles rétegeinek.
Képzett pályaorientációs tanácsadója a pályamódosítással megküzdeni kényszerülő vagy pályaújrakezdő, felnőtt, középkorú lakosságnak.
Tudásbázisa kiindulópontként szolgálhat az egyén életpálya-építéséhez, sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodásához.
Az egyén pszichés közérzetének javításával hozzájárul a társadalom pszichés közérzetének jobbításához.

A kriminalisztikában: bevált szakértői eljárás
A jól képzett grafológus, amennyiben igazságügyi grafológus szakértői címet is szerzett, szaktudása révén hathatós segítséget tud nyújtani minden olyan – ellentmondásos vallomásokat tartalmazó – büntető- vagy polgári peres eljárásban, ahol a vitatott esemény történéseinek mikéntje egyéb úton nem ellenőrizhető, csak az érintett felek kézírásvizsgálatán keresztül. (Pl.: kényszer-, fenyegetettség-vizsgálat, elhunyt személyek állapot- és személyiségvizsgálata kézírásuk alapján).
„Az igazságügyi szakértő feladata, hogy a bíróság, az ügyészség, a rendőrség és a jogszabályban meghatározott más hatóság kirendelése, vagy megbízás alapján, a tudomány és a műszaki fejlődés eredményeinek felhasználásával készített szakvéleménnyel segítse a tényállás megállapítását, a szakkérdés eldöntését.” (2005. évi XLVII. törvény, 1.§ (1),
Dr. Agárdi Tamás igazságügyi, klinikai és mentálhigiéniai, felnőtt- és gyermek szakpszichológus, klinikai írásszakértő szakpszichológus, igazságügyi grafológus szakértő, és a Grafológiai Intézet szakemberei 1993 óta rendszeresen állnak az igazságszolgáltatás rendelkezésére az általuk kifejlesztett és a mai modern technológiának megfelelő komputeres grafometriával és számítógépes hazugságvizsgálattal, melyeknek peres ügyekben döntő szerepük lehet.

Farkas László igazságügyi grafológus szakértő és teamje eddig közel száz, eredményesen beigazolódott grafométeres hazugságvizsgálati anyagot terjesztett be a hivatalos szerveknek, amely különösen a nyomozati szakban, gyilkossági ügyekben adott értékes hozzájárulást a tettesek elítéléséhez.

A klinikumban: többletinformáció-forrás
A jól képzett grafológus a klinikumban alkalmazott pszichológiai tesztek mellett olyan vizsgálatok elvégzésére képes, amelyek hasznos kiegészítő információkkal szolgálhatnak az értékelés során. A teszt olykor becsapható, kijátszható, pontatlan (nem egyértelmű), a kézírásvizsgálat nem. E többlet által a pszichológiai vizsgálatot jól szolgálhatja a grafológiai tudás.
Terápiák mellett is alkalmazható grafológiai feltárás – pl. pszichológiai rajztesztek mellett, vagy önálló eljárásként is.
A művészetterápiában ugyancsak helye van a grafológiának. Éppen ezért pl. a Wesley János Főiskola alapdiploma utáni „komplex művészetterapeuta” képzésének tematikájában a „grafológiai ismeretek” is szerepelnek.

A történelem- és irodalomkutatásban: komplexebb megközelítésmód
A régi idők nagyjainak kézírásvizsgálata alapján feltárható a személyiségük, gondolkodásuk, a
cselekedeteik mozgatórugója, így jobban megérthető történelmi szerepük, emberi habitusuk.

2. Alkalmazási területek

• Pedagógiai grafológia – írásfejlesztés, gyermekrajz- és íráselemzés, tanulási és magatartási zavarok feltárása, önértékelési zavarok feltárása.
• Munkahelyi és munkaügyi grafológia – pályaorientáció, pályakorrekció, kompetenciavizsgálatok, kiválasztás, csapatépítés, tárgyalási stratégiák, karriertervezés, konfliktuskezelés, motivációk feltérképezése, munkanélküli tanácskérők segítése, életpályájuk elakadási okának feltárása, kulcsképességeik tudatosítása, életpálya tervezés.
• Mentálhigiénés grafológia – általános személyiségjellemzők feltárása, krízishelyzetekből való kijutás segítése, stressz-kezelés, személyiségfejlesztés (grafológiai tréning), gyermek- mentálhigiéné és megelőzés (iskolai drogprevenció stb.), önismeret, sérültek (halláskárosultak, értelmi sérültek, mozgássérültek, magatartási sérültek)vizsgálata.
• Kapcsolati grafológia – életvezetési problémák megoldásának segítése, párkapcsolatok harmonizálása, kapcsolati zavarok és csoportviselkedés normalizálása.
• Patografológia (klinikai grafológia) – pszichés és szomatikus betegségek (depresszió, szorongás, anorexia, kiégés, öngyilkosság), valamint függőségek (kábítószer-, alkohol-, játékszenvedély) és gyógykezelés, gyógyszeres hatások jeleinek feltárása.
• Kriminalisztikai grafológia – kriminológiai feltárás, igazságügyi szakértői munka, hazugságvizsgálat, teljes személyiségstruktúra és motivációk feltérképezése.
• Történelmi grafológia – elhunyt, híres emberek írásának/személyiségének vizsgálata, őseink és a történelem minél mélyrehatóbb megismerése a fennmaradt írásos dokumentumok elemzése révén.
• Kutatás, fejlesztés – a grafométer folyamatos fejlesztésével aláírás-azonosítási IKTA program (pályázat, Grafológiai Intézet); alkoholos befolyásoltság vizsgálata; íráskörülmények, kiemelten az íróeszköz vizsgálata; ikerkutatás.

3. Mi a grafológia?

A grafológia mint humán szolgáltatás olyan pszichológiai ismereteken alapuló interdiszciplináris tevékenység, melynek alapja a pszichológia, felhasználva az általános lélektan, és a szociálpszichológia eredményeit. A grafológusi tevékenység célja a tanácskérő (vagy jobb a kliens?) támogatása problémáinak megoldásában, segítése életútjának építésében.
A grafológia olyan emberismerettel foglalkozó interdiszciplináris tudomány, amely a kézírásban rögzített egyéni mozgásmódok és formaalakító tendenciák alapján tárja fel a személyiséget. A grafológia elmélete és gyakorlata közel 150 éves fejlődésre tekint vissza, kutatási eredményeinek jelentős része validitási vizsgálatokkal hitelesítettek. A grafológiai személyiségvizsgálati eredményeket számos humán társszakma tudja kamatoztatni.
A grafológia egyrészt olyan alkalmazott megismerő tudomány, amely az emberi személyiség vizsgálatához objektív, tudományos feltételeknek megfelelő módszereket és eszközöket alkalmaz számos humán társszakmában.
Másrészt humán, tanácsadói gyakorlatát tekintve a szociális és lélektani (mentálhigiénés) segítő szakmák közé sorolható. (Alkalmazási területeinek bővebb leírása az előző, 2. pontban.)

Szakemberek a grafológiáról
”A grafológia nem lehet sem hit, sem hiedelem tárgya, mert nem a valóságfelettiből, hanem a konkrét tapasztalatból indul ki.”
Románné Goldzieher Klára

„Ha egyszer meggyőződne a világ arról, hogy a gyermek írása egy olyan »pszichoszkóp«, amely a gyermeki lélek legtitkosabb mélységeit is olvashatóvá teszi, akkor sietne minden hivatását komolyan vevő anya, nevelő, tanár grafológussá válni.”

Jean Hippolyte Michon abbé, a grafológia atyja

A kézírásvizsgálat előnyei

A kézírásvizsgálat nagy értéke és előnye,
- hogy tértől és időtől függetleníthető, így segítségével utólagos személyiségvizsgálatok is elvégezhetők, amihez esetenként még a pszichológiai módszerek sem megfelelőek;
- hogy alkalmazásával elkerülhető a teszthelyzetek okozta stressz;
- hogy a tárgyát képező produktum: az írás egyszerű és olcsó eszközökkel kivitelezhető;
- hogy alkalmas pszichológiai vizsgálatok kontrollvizsgálataihoz;
- hogy a rajz- és a firkavizsgálathoz hasonlóan, minden korosztály esetében elvégezhető, méghozzá iskolázottságtól függetlenül.

Híres emberek a grafológiáról és a kézírásról

„A kézírás elárulja az embert, akár akarja, akár nem. A kézírás éppoly egyedi, mint a személyiség, és néha azt is felfedi, amit az eltakar...”
Stefan Zweig író

„Megkaptam a világhírű grafológus véleményét az írásomról, melyben maradék nélkül jellemez, és megállapítja, hogy cinikus fráter vagyok, és nem hiszek a grafológiában. Igaza van. Tényleg nem hiszek, tehát helyes a jellemzés, tehát hiszek. ”
Karinthy Frigyes író

„A kézírás a pszichofizikai erők eleven diagramja.”
Rudolf Arnheim művészetpszichológus


4. A magyarországi grafológusképzésről

A „grafológus” tevékenység hivatalosan az „Egyéb szolgáltatások” körébe tartozó szakma (FEOR száma és megnevezése: egyéb személyi szolgáltatások).
Iskolarendszeren kívüli, minimum érettségivel megszerezhető, emelt szintű OKJ-s szakképesítéshez kötött. Az országban működő grafológusképző intézmények és szakemberek közös eredményeként, komoly oktatási minőségpolitikai célokat és a grafológia OKJ-s minőségrendszerének feltételeit megteremtve, 2004 óta szerepel az Országos Képzési Jegyzékben.

A grafológus szakmai képzettséggel való működés lehetőségei: önálló vállalkozás (egyéni vállalkozás, cégalapítás), humán társszakmák státusza (a grafológus szakma beépítése alkalmazott területekbe).

A 2007-ben a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által kiadott rendelettel bevezetett OKJ 54 725 01 0000 0000 minősítésű, modulrendszerű grafológusi szakképzés a rendeletben megjelent SZVK szerint jelenleg is emelt szintű minőségben folyik a képzőintézményekben.

A hazai szakmai fejlődés eredményeként, az új modulrendszerű szakképzés rendszerében a grafológus szakképzés a személyiségismeret mellett már az írásszakértő-azonosító ismereteket is magában foglalja. Ez tovább emeli a grafológusok komplex szakmai tudását és más szakmákhoz – pl. kriminalisztika, kriminológia – való kapcsolódását. A grafológus szakma országos szerepét és minőségi helyét jelzi, hogy hazánkban 1993 óta működnek Igazságügyi Minisztérium által kinevezett igazságügyi grafológus szakértők.

A képzett grafológusok szakmai munkáját, minőségét fémjelzi, hogy bár az alapkövetelmény csak érettségi, de a gyakorlatban a célcsoport jellemzően valamely humán területen magasan képzett. A pályán működő grafológus szakemberek többsége kvalifikált, olykor többdiplomás pedagógus, pszichológus, szociális segítő, humánerőforrás-menedzser stb. Grafológiai képzésüket követően a grafológiát főállású munkahelyi státuszukban vagy vállalkozóként szakszerűen és hatékonyan alkalmazzák a társadalom szolgálatában.

A grafológia, mint tudományos igényű emberismereti módszer sokoldalúan, rugalmasan illeszkedik be több egyetemen kiegészítő tantárgyként, vagy önállóan is megszerezhető szakképesítésként. Magyarország több felsőoktatási intézményében választható fakultációként. Az egyetemi oktatásban (pl. Szegeden) – pályaorientáció és karrier-tanácsadás témakörben – a minőségi, emelt szintű OKJ 54-es grafológusi szakmai ismeretek a kreditrendszerben jelenleg beszámíthatók.

A grafológia pedagógiai jellegű szakképesítésekkel is jól társítható. Mindez fontos szakképzési kapcsolódási pontot jelent más területekkel. Ez a kreditbeszámítással is megerősített kapcsolódás, amennyiben a grafológus szakma nem lesz 54-es OKJ-s szakma: elvész.

Az iskolarendszeren kívüli grafológusi szakképzést a hazai képzőintézmények a képzési tevékenységet átfogó, országos felnőttképzési törvényrendszer (48/2001. XII. 29. - nyilvántartásba vétel, illetve 2001. évi CI, törvény és a 2004-ben hatályos módosítások – felnőttképzési törvény) szerint végzik. Minden grafológusképző intézmény a minisztériumi előírásoknak megfelelően regisztrált, és az OM által kiadott, hivatalos engedéllyel rendelkezik.
Továbbá a 2007-ben elsőként kiadott, majd 2010-ben módosított SZMSZ törvénykezésnek megfelelően, egységes modulrendszerű oktatással végzik tevékenységüket, magániskolaként. A folyamatos, egységes minőségi oktatásnak köszönhető az a számos jól képzett grafológus, pedagógus szakember, akik jelenleg is képviselik a pályát.

A grafológus szakma minőségpolitikáját és jól működő szakképzési minőségrendszerét mutatja, hogy az OKJ-s oktatási minőségrendszere mellett a grafológiai iskolák között jó néhány akkreditált intézmény van, illetve többségük akkreditált képzési programokkal rendelkezik.

Annak ellenére, hogy a grafológiai iskolák a versenyszférában működnek, a magas szintű, egységes oktatás és grafológusi tevékenység érdekében a szakma civilszervezetei is hatékonyan működnek. E téren kiemelkedő szerepet tölt be a Magyar Írástanulmányi Társaság. A jól működő magániskolák mellett ezért is maradhatott fenn évtizedeken át a grafológus szakma – fejlődve, folyamatosan, rugalmasan alkalmazkodva az új elvárásokhoz.

A grafológus társadalom mindemellett sikeresen együttműködik, kiemelkedő szakmai kapcsolatokat ápol az oktatási hivatalokkal (pl. Szociális Minisztérium, Oktatási Hivatal, NSZFI, Munkaügyi Központok, Szakmai Kamara stb.), követve az országos intézkedéseket. Így az egyre magasabb igényeket megfogalmazó rendelkezéseknek, illetve az Európai Uniós képzési elvárásoknak is meg tud felelni.

Minden intézmény személyi és tárgyi oktatási feltételei megfelelnek a felnőttképzési törvény előírásainak, ezzel is biztosítva a grafológus szakma egységes és törvényes működését. A grafológusképzéssel foglalkozó felnőttképző intézetek oktatói magasan képzett, többdiplomás szakemberek, pszichológusok, pedagógusok, mérnökök, akik a szakma elkötelezett képviselői. Évtizedes erőfeszítéseik eredményeként ma a grafológusképzés egységes követelményrendszerű, objektív, méréseken alapuló, széles körű pszichológiai ismereteket és komplex tudást nyújtó szakma, mely megérdemelten szerzett állami elismertséget, és került be emelt szintű szakmaként az OKJ-ba.

Az ország több mint tíz, grafológusképzéssel foglalkozó, felnőtteket oktató intézménye – melyek egy része akkreditált, ISO minősítéssel és önálló vizsgáztatási joggal rendelkező –, illetve a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatósága az elmúlt időszakban évről évre megfelelő számú állami szakvizsgát szervezett, ami eddig garantálta a minőségi oktatást és a kívánt szakmai nívót.

A grafológusképzés rendje, minőségbiztosítási hálózata Magyarországon 2012 júniusáig megfelelt az uniós elvárásoknak. A sikerrel vizsgázott grafológus szakemberek az OKJ-s elismertség folytán angol, német, francia stb. nyelvű bizonyítványt – Europasst – is kérhettek, amire elsősorban a nálunk végzett határon túli magyaroknak van szükségük.
A képzésben országszerte évente 60-100 fő vesz részt, és vizsgázik sikeresen az állami vizsgabizottság előtt, az új SZVK szerint. Magyarországon 2004 óta kb. 500 grafológus szakember szerzett állami képesítést.

Emellett 2012-ig 64 okleveles írásanalitikus és írásanalitikus szaktanácsadó szerzett diplomát posztgraduális képzés keretében. Jelenleg két, grafológiával, illetve írásanalitikával kapcsolatos témájú PhD készül – dr. Agárdi Tamás az ELTE-n, Farkas László a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen doktorandusz.

Bár grafológus státusz a vállalatoknál jellemzően nincs, a grafológusok vállalkozóként a segítő, tanácsadó tevékenységformák széles spektrumában működnek közre, illetve fő foglalkozásuk során (tanár, humánpolitikai vezető, katonai vezető stb.) grafológiai ismereteiket is sokoldalúan hasznosíthatják.

Több képzőhely rendelkezik intézmény-akkreditációval, program-akkreditációkkal, (pl. pedagógusoknak szóló 30 órás képzés azzal a céllal, hogy felismerjék tanítványaik írásában a problémákat). A képzésben helyet kapnak a legmodernebb e-Learning és oktatás-informatikai eszközök, tanítást és tanulást segítő keretrendszerek.

A szakterület kiterjedt és kiváló, tudományos igényű szakirodalommal rendelkezik, mely segíti a képzőhelyek színvonalas működését.

Mivel a képzés iskolarendszeren kívüli: önköltséges. Az államnak nem kerül pénzébe, sőt folyamatos bevételt jelent a 2 éves modulrendszerű képzés, mert a képző cégek bevétele adóköteles.

Ilyen módon a grafológus szakma jól alkalmazható gyakorlati tudást is nyújt, hozzájárulva az EU-s elvárásként megfogalmazott „tudásalapú társadalom” létrehozásához.

5. A XX. századi magyar grafológia és grafológusképzés története

A grafológia több évszázados múltra tekinthet vissza, melynek során jelentős tudósok, szakmai társaságok működtek, nagyszámú szakkönyv, szaktudományos munka jelent meg, s a grafológiát a társadalmi élet legkülönbözőbb területein hasznosították (pl. igazságszolgáltatás, pszichológia).

A magyar grafológus szakma a II. világháború előtt a világ élvonalában szerepelt. Története – nagy vonalakban – a következő módon alakult.

1930
Románné Goldzieher Klára vezetésével megalakult a Magyar Írástudományi Társaság és Íráskutató Intézet, mely fontos eredményeket mutatott fel a beszédhibások, az agysérültek, az ikrek és a deviáns gyermekek írásvizsgálata kapcsán.

1945
A II. világháborút követő politikai változások a grafológiát épp úgy elnémították, mint a lélektant, és más, veszélyesnek ítélt tudományterületeket. A szocialista rendszer tiltotta a személyiségvizsgálattal foglalkozó szakterületet, mert nem volt érdeke az individuum megismerése és fejlesztése. A munkahelyek személyügyi politikája nem a képességek megfeleléséből indult ki, hanem politikai és személyes kapcsolatrendszereken alapult. A munkaerő továbbképzésének fő szempontja a politikai szemléletfejlesztés volt.

1984
„Grafológiáról mindenkinek” címmel megjelent és rendkívüli sikert aratott dr. Agárdi Tamás úttörő munkája.

1985
Klein Sándor neves munkapszichológus letette voksát a kézírásvizsgálat, mint érvényes szakterület mellett – Rákosné Ács Klára: Vallanak a betűk című könyvének tudományos értékű előszavában.

1986
Csötörtök Csaba, a neves grafológus posztumusz kötetében, a grafológia és pszichológia kapcsolatát értékelve Buda Béla pszichiáter szakíró is „jobb sorsra érdemesnek” tartja a grafológus szakmát.

1988
A grafológus szakemberek összefogásával újjászerveződött a Magyar Írástudományi Társaság (MÍT), elkezdődött a szakmai munka és a képzés, melyet követően a MÍT vezetői vizsgáztattak.

1990
A rendszerváltás után megváltozó politikai és gazdasági környezet megkövetelte az önfejlesztést, a személyiségfejlesztést és a munkaerő-piaci szemléletű, minőségi kiválasztást. Újabb és újabb módszerek és szakterületek váltak ismertté, melyek támogatták az új kihívásokat. A grafológia, mint a pszichológia társtudománya, gyors fejlődésnek indult, számos tudományterület kiváló munkatársa járult hozzá ahhoz, hogy korszerű személyiségvizsgálati eljárássá alakuljon.
Dr. Agárdi Tamás (jelenleg a Magyar Igazságügyi Szakértő Kamara alelnöke) megalapította a Grafológiai Intézetet, mely azóta is fontos kutató- és oktatóközpontként működik.

1991
A Grafológiai Intézet elindította 2 éves, majd később 3 évessé bővülő képzését, mely a grafológiai ismereteken túl komoly pszichológiai képzést is biztosított (és biztosít) a hallgatóknak.
A Fővárosi Pedagógiai Intézet Gulyás Jenő István vezetésével „Grafológiai alapismeretek”, majd „Grafológiai Ismeretek” elnevezéssel, folyamatosan indított magánoklevéllel záruló képzéseket.

1993
Ettől az évtől kezdve a grafológusok vizsgáztatását is grafológiai magáncégek vették át. A Magyar Írástanulmányi Társaság nonprofit egyesületként működött és működik tovább, összefogva a grafológus szakmát, a különböző képzőintézetek, irányzatok szakmai értékeit. A társaság kezdettől fogva rendszeresen szervez magyar és nemzetközi konferenciákat is.
Ugyanebben ez évben a grafológia bekerült az igazságügyi szakterületek közé, így a hatóságok munkájának eredményességét már bejegyzett igazságügyi grafológus szakértők is segítik szaktudásukkal. Számuk az évek során már közel húszra emelkedett és napjainkig körülbelül ezer szakvéleményt adtak ki, melyeket a bíróság bizonyítékként használt fel.
Az elsők között állt a grafológus szakma mellé dr. Bagdy Emőke professzor asszony (2000 óta Károli Gáspár Református Egyetem intézetvezetője), aki a 90-es évek elején fejlődési irányt mutatott a grafológiával foglalkozó szakembereknek. Ő támogatta az első magyar írásvizsgálati témával kapcsolatos doktori disszertációt megvédő dr. Szidnai László pszichológust is. A professzor asszony máig tevőlegesen támogatja a szakterület fejlődését.

A 90-es években sorra alakultak a grafológusokat képző magánintézmények, köztük az Országos Írásszakértő Bt. (Eger) Katona Ágnes igazságügyi grafológus szakértő és igazságügyi írásszakértő vezetésével, a Regiograf Intézet (Komló) dr. Fazekasné Visnyei Irma igazságügyi grafológus szakértő és igazságügyi írásszakértő vezetésével, majd sorra a többi oktató és szolgáltató cég. A képzés szintje a képzési rendszerben alapképzésnek felelt meg.

Megkezdődött hazánkban a grafométeres írásvizsgálat: dr. Szidnai László és kollégái műszeres és egyéb objektív méréseken alapuló, modern pszichológiai irányzatokhoz kapcsolódó írásvizsgálati rendszert dolgoztak ki, amit azóta is fejlesztenek és oktatnak. Ezzel a berendezéssel hazugságvizsgálatot és aláírás-azonosítást is végeznek, vagyis a gyakorlatban igen jól hasznosítható a találmány – nemcsak grafológusok számára, hanem az igazságügyben és a banki szférában is. E terület ismert specialistája Farkas László igazságügyi grafológus szakértő.

A komputeres írásvizsgálat már korszerű technikai háttérrel, programokkal segíti a rendőrség és a bíróságok munkáját. A projekt vezetője dr. Agárdi Tamás, igazságügyi, klinikai és mentálhigiéniai, felnőtt- és gyermek szakpszichológus, klinikai írásszakértő szakpszichológus, igazságügyi grafológus szakértő.

1995
Az I. Nemzetközi Grafológiai Konferencián a meghívott angol vendégekkel együtt a vezető magyar grafológusok is megjelentek, ezzel a mai magyar grafológia bekerült a nemzetközi vérkeringésbe. A következő években a külföldi grafológusokkal való kapcsolatfelvétel szélesedett: német, belga, francia, majd olasz grafológusokkal közös konferenciák következtek. Az ezek során megismert külföldi tipológiák, írásértékelő rendszerek, módszerek nálunk is teret kaptak.
Új magyar módszerek is gazdagították a grafológiát, és kerültek be az OKJ vizsgaanyagba, pl. a Gulyás Jenő István-féle „Rendszerelvű grafológia”, „Holisztikus grafológia”, a dr. Szidnai László nevével fémjelzett „Funkciókocka”, „Rezonometria”, vagy a többek által fejlesztett „Gyorselemzési szűrés”.
Szintén 1995-ben, a Munkaügyi Minisztérium által kiadott első, érettségire épülő OKJ-s középszintű szakképzettséget nyújtó „Grafológus szakasszisztens” képzéssel a grafológusképzés bekerült a magyar OKJ rendszerébe. Az első szakasszisztensi vizsga 1996 tavaszán zajlott a Grafológiai Intézetben. A szakmát 52 7899 01 OKJ-s azonosító számmal látták el. Az állami bizonyítvány megszerzését kétéves, szakdolgozattal és képesítő vizsgákkal záruló képzés előzte meg.

1998
A 90-es években sorra jelentek meg a tankönyvek, az ismeretterjesztő grafológiai könyvek, ám tudományos igénnyel, úttörő munkaként ez évben, 1998-ban jelent meg az első átfogó kiadvány: „A grafológia kézikönyve”(dr. Agárdi–dr. Szidnai szerkesztésében).

A munkaügyi Minisztérium grafológus képzési szakértőket nevezett ki, akik kialakították a szakmai vizsgák követelményrendszerét, s előkészítették az 54-es, emelt szintű OKJ-s szakmává válást.

2001
A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán grafológiai tanulmányokat folytatva végeztek az első klinikai írásszakértő szakpszichológusok, köztük dr. Agárdi Tamás és dr. Szidnai László.
Megjelent az első hivatalosan elfogadott egyetemi grafológiai szakirány (ZMNE –írásanalitika–grafológia) A képzést ekkor még nem sikerült beindítani, de a grafológia állami, egyetemi szintű képzésére elméletileg megnyílt a lehetőség.

2004
A grafológus szakma vezetőinek és a Munkaügyi Minisztérium folyamatos együttműködésének köszönhetően 2004-től a grafológus szakma emelt szintű képzéssé vált, 54 7899 04-es azonosító számmal. Az első vizsga a Gulyás Jenő István nevével fémjelzett „Grafodidakt” Grafológusképző és Személyiségfejlesztő Központnál zajlott; az állami vizsgán Farkas László igazságügyi grafológus szakértő volt az elnök.

2008
Az első Grafológus Grémium és szakmai találkozó Gulyás Jenő István vezetésével, annak érdekében, hogy az új modulrendszerű szakképzés a grafológiában jól működjön. Modulrendszerű témákban országos szakmai egyeztetések. – szintén a minőség érdekében!
Az OKJ európai sztenderdekhez igazodó átszervezése után az emelt szintű szakképzés 54 725 01 0000 00 00 azonosító számmal folyik, moduláris rendszerben, új szakmai és vizsgakövetelményekkel (10/2007 (II. 27.) SzMM rendelet).
A grafológus szakma a világon elsőként Magyarországon kapott állami elismertséget, egységes szakmai és vizsgakövetelmény biztosításával. A hallgatók állami vizsgabizottság előtt bizonyítják felkészültségüket, ami garantálja a képzés igényességét és magasabb színvonalát.
Miután a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE) egy évvel korábban befogadta a klasszikus grafológiai elemzéstanra is építő, másoddiplomás, 4 féléves írásanalitikus-képzést, 2008 februárjában ez is beindulhatott – Farkas László igazságügyi grafológus szakértő vezetésével.

2012
A írásanalitikus-képzés 2012. januárjától a ZMNE jogutódjává vált Nemzeti Közszolgálati Egyetemen folytatódott, majd 2012 őszétől állami egyetemi szintű képzésként az ELTE Pszichológiai Karára került.
A 2012-es, új OKJ-s rendszerből kikerült az emelt szintű grafológus szakképesítés – a grafológus szakma képviselői számára ismeretlen okból.

2012 júniusában grafológiai iskolák vezetőiből, illetve elismert, neves grafológusokból grémium alakult annak eléréséért, hogy a grafológus szakma az állami szinten garantált minőség és az egységes képzés megőrzése érdekében visszakerülhessen a jegyzékbe.


6. Nemzetközi kitekintés

A XX. század közepétől Európa nyugati részén – pl. Angliában, Franciaországban, Németországban, valamint az Amerikai Egyesült Államokban – elsősorban a munkahelyi grafológia alkalmazása erősödött meg, elfogadott kiválasztási módszerként van jelen a gazdasági, üzleti életben.

A nyugati társadalmakban is elismerik a grafológusokat, akik jellemzően egyéni vállalkozóként, illetve teamekben, kisebb szervezetekbe tömörülve dolgoznak.

Franciaországban és Svájcban a munkahelyi kiválasztás során 80%-ban használják a grafológiát, kézzel írt motivációs leveleket vizsgálnak. Franciaországban a grafológia egyetemi fakultáció keretében tanulható, a magas elméleti és gyakorlati követelményszintű vizsgáztatás pszichológusok, szociológusok, humánpolitikai szakemberek bevonásával történik.
Angliában minősített oktatói vizsgáztatói gárda működik, a grafológus vizsgáztatók nevesítettek.

7. Grafológusok Etikai Kódexe
A grafológusok szakmai működését a Magyar Írástanulmányi Társaság Etikai Kódexe szabályozza, ez a www.mit1930.hu honlapon olvasható. Kiemeljük, hogy a grafológus szakma magas etikai értékeket képviselve elhatárolódik a bulvár vagy a politikai manőverekre hajlamos megnyilvánulásoktól, s épp ezért messzemenően tiltakozunk a grafológia politikai célokra való felhasználásnak minden bulvárjellegű megjelenése ellen.
A Magyar Írástanulmányi Társaság csak a grafológia tudományos igényességének megfelelő média megjelenéseket támogatja.


8. Jelentősebb grafológiai szakmai események Magyarországon

1992
I. Szakmai Grafológiai Napok – Pécs –A magyar grafológiai élet, a kutatók, oktatók bemutatkozása színvonalas előadásokkkal.

1993
II. Szakmai Grafológiai Napok, Pécs – jelenkori magyar grafológiai kutatások. Az előadások anyaga megjelent a Grafológiai Intézet kiadásában.

1995
I. Nemzetközi Grafológiai Konferencia Budapesten, a Budai Várban. „Hol tart a grafológia?” Előadások angol, magyar szerzőktől, Az előadások anyaga megjelent Grafológiai Intézet kiadásában.

1999
II. Nemzetközi Grafológuskonferencia Budapesten – angol, francia, belga magyar előadókkal. Kiemelt előadó: Fritz Cohen, a „Munkahelyi grafológia” című alapmű szerzője.

2001
Grafológiai konferencia Budapesten, a margitszigeti Nagyszállóban, a Grafológiai Intézet 10 éves fennállása alkalmából.

2006
Grafológiai konferencia a Grafológiai Intézet 15 éves fennállása alkalmából Budapesten, a Gellért Szállóban.
"Így írtatok Ti" – kutatás magyar írók, költők életének rejtélyei után, a grafológia eszközeinek segítségével. A Grafológiai Intézet és a Petőfi Irodalmi Múzeum közös, országos szakmai pályázata.

2008
A Grafológiai Intézet szakmai folyóirata, a Grafológia szakmai pályázata GrafoNovitas címmel.

2010
I. Nemzetközi Írásanalitikai Konferencia – magyar, orosz és izraeli előadókkal.
Országos grafológiai pályázat Erkel Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából – a Grafológiai Intézet, a Békés megyei Múzeumok Igazgatóságának gyulai Erkel Ferenc Múzeuma és a Békés Megyei Önkormányzat együttműködésével.

2011
Emléktábla-avatás a magyar grafológia első kiemelkedő alakja, a Magyar Írástanulmányi Társaság alapító tagja: Románné Goldzieher Klára tiszteletére Budapest XIII. kerületében, a Hegedűs Gyula utca 14-ben, a Magyar Írástanulmányi Társaság kezdeményezésére.

Továbbá:

1991 óta minden év augusztusában a Magyar Írástanulmányi Társaság grafológiai szakmai napjai „Grafo-gárdony” címmel.

2000 óta minden év májusában a Magyar Írástanulmányi Társaság pszichológiai-grafológiai szakmai napjai „Pszicho-Pilis”címmel, prof. dr. Bagdy Emőke és dr. Szőnyi Magda pszichológusok támogatásával.

2006 óta a Magyar Írástanulmányi Társaság Négy Égtáj szakmai programsorozata: Grafo-Szeged (Juhász Gyula Főiskola), Grafo-Debrecen (Debreceni Egyetem), Grafo-Komárom (Szlovákiai Magyar Grafológusok Egyesületével közösen).

Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetemek előadói és témái

1992: I. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem,
Meghívott előadó: Michel De Grave (Belgium, CEREG)
Fővédnök: Dr. Popper Péter

1994. II: Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Michel De Grave (Belgium, CEREG
Fővédnök: Dr. Bagdy Emőke

1995. III. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadók: Michel De Grave és Isabelle Braun (Belgium)

1997. IV. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadók: Michel DeGrave (Belgium, CEREG),
Philipp Tack(Luxemburg), Ruth Gross (Németország), D. Van de Velde, Trudi Jeger (Belgium), J. Stritz (Szlovákia)

1999. V. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadók: Michel De Grave (Belgium, CEREG)

2001. VI. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Michel De Grave (Belgium, CEREG)

2002. VII. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Daniele Dumont (Franciaország, Párizs)

2004. VIII. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Daniele Dumont (Franciaország, Párizs)

2005. IX. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Daniele Dumont (Franciaország, Párizs)

2006. X. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Florence Witkovski (Franciaország, )
Fővédnök: Dr. Kopp Mária SOTE

2007. XI. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Florence Witkovski (Franciaország)

2009. XII. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem
Meghívott előadó: Claudio Garibaldi (Olaszország)
Fővédnök: Dr. Bagdy Emőke

9. Hazai szerzők grafológiai publikációi

Könyvek, kiadványok
A grafológia kézikönyve. Szerk: dr. Agárdi–dr. Szidnai. Grafológiai Intézet, 1998
dr. Agárdi Tamás: Grafológiáról mindenkinek. Bp., 1985
dr. Agárdi–Gulyás Jenő István: Mai magyar grafológia. Grafológiai Intézet, 1993
dr. Agárdi T.: Igazságügyi hipnózis, in: Hipnózis – hipnoterápia 345-365., ed: Vértes G. Medicina, 2006
Balázs Dezső–Hajnal Richárd: Ember, jellem, írás (1936)
Banainé B. K.–Szötsné F. Á.: Kádár János s.k. - A betűkbe zárt személyiség Flaccus, 2010
Bendetz Móric: A grafológia könyve Szukits 1930
Bendetz Móric: Grafológia a gyakorlatban (1930)
Bíró József: Modern grafológia (1930)
Bodroghy Péter: Oknyomozó grafológia. Metodika Kft., 1992
Bodroghy Péter: Szex a kézírásban. Grafodidakt, 2005
Bodroghy Péter–B. Korcsok Judit: Funkcionális grafológia. Grafodidakt, 2005
Cs. Nagy Andrea–Ungorné Nagy Hortenzia: Térkihasználás. Grafodidakt, 2001
Csepelyi M.: Mobbing, munkahelyi pszichoterror a grafológia tükrében. Generalpress, 2001
Csepelyi Zsigmondné–Nagy Rudolfné: Arányok és irányok. Grafodidakt, 2001
dr. Csizmazia E.–Farkas L.: Az írásszemészet grafológiai háttere. Grafodidakt, 2003
dr. Csizmazia E.–Farkas L.: Írásszemészet. Grafodidakt, 2003
Csötörtök Csaba: Grafológia, Gondolat Kiadó, Budapest, 1986
Fazekasné Visnyei irma: Pedagógiai grafológia 1, alapismeretek. Regiografo, Komló, 2005
Fazekasné Visnyei irma: Pedagógiai grafológia 2. Regiografo, Komló, 2006
Füzes Mária: Az én grafológiám. Antológia Kiadó, Lakitelek, 2008
Galambos Katalin: Az írás biológiája és fiziológiája, Variant Média, 2002
Giay Rudolf: A grafológia tankönyve. Apostol Nyomda, Budapest, 1926
Gulyás Jenő István: Holisztikus grafológia. Grafodidakt, 2001
Gulyás–F. Visnyei–Katona–Vékony: A grafológia alaptankönyve 1. Grafodidakt, 2000
Gulyás–F.Visnyei–Földényi–Katona–Vékony: A grafológia alaptank. 2. Grafodidakt, 2001
Gulyás Jenő István–Földényi Ágnes: Grafokontroll. Grafodidakt, 2001
Gulyás Jenő István: Felnőttfirkák. Grafodidakt, 2003
Gulyás Jenő István–Gyulai Zsuzsanna: Felnőttfirkák – Firkakontroll. Grafodidakt, 2003
Gulyás Jenő I.–Gyulai Zs.: Grafológiai kisszótár (angol-magyar-angol). Grafodidakt, 2004
Hamperger Anita: Írásjegyek mérése és értelmezése. Grafológiai Intézet, 2004
Hamperger A.–Nemes A.–T. Zuggó: A betűk históriája. Grafológiai Intézet, 2005
Katona Ágnes–Urbán Gabriella: A grafológia alkalmazása.
Katona Ágnes–Urbán Gabriella: Írás- és grafológiatörténet.
Katona Ágnes–Urbán Gabriella:Grafológiai Alapismeretek.
Grafológiai mérések és értelmezések.
Lovász Béláné: Ami az életrajzokból kimaradt…XIX. századi jeles személyiségek grafológiai vizsgálata. Mátrai Tanulmányok (217-238), Gyöngyös, 1997
Mihelcsik Erika: Aláírás a grafológia tükrében. Szukits, Szeged, 2003
Mihelcsik Erika: Ősprincípiumok és szimbólumok. Magániadás, 2010
Mihelcsik Erika: Írás és az allergia.Magánkiadás, 2010
Mindenki Grafológiája. Szerk.: Gulyás Jenő István. Grafodidakt, 2001
Rákosné Ács Klára: Vallanak a betűk. Magvető, 1985
Rákosné Ács Klára-Loósz Mária: A lélek rajza. Göncöl, 1993
Románné Goldzieher Klára:Írás és egyéniség (1926)
Románné Goldzieher Klára: Ki vagy? Megmondja az írás. A grafológia kézikönyve (1944).
Románné Goldzieher Klára: Handwriting, A key to Personality (1952).
Románné Goldzieher Klára: Encyclopedia of the Written World (1968).
Soltész István: Emberismeret az írásban. Szukits 1993
Somoskéry Pál: Népszerű grafológia. Printself, 1990
Szepes Mária. Pszichografológia. Háttér, 1990
dr. Szidnai László: Bevezetés a funkciókocka elméletébe. Grafodidakt, évszám
dr. Szidnai László: Optimalizált mérések a grafológiában. Grafodidakt, 2003
dr. Szidnai László: Tanácsadás – Mentálhigiéné és grafológia. Grafodidakt, 2003
Vékony Györgyi–Zádor Erzsébet: Írásbiológia. Grafológiai Intézet, 2004
Vékony Gy.–Völgyi P.: Grafológiai alapfogalmak. Grafodidakt, 2001
Vörös Júlia: Katona József feltáratlan éveiről az írásvizsgálat segítségével. Kecskemét, 1998
Vörös Júlia: Költők és kézírásuk: Arany János és Petőfi Sándor. Kecskemét, 2003
W. Barna Erika: Beszél az írás. Édesvíz, 1993
W. Barna Erika: Beszél az írás – József Attila életútja. Könyvfakasztó, 2008
W. Barna Erika-Demeter Anikó: Kozmikus lüktetés ritmus és kézírás, Útjelző, 1996
W. Barna Erika-Lévai Zoltán: Grafológia a korszerű személyügyi munkában , egyetemi tankönyv Pécsi Tudományegyetem , FEEFI, 2001.
W. Barna Erika–Barta Tamás: Személyiség, kommunikáció, etika, Szókrátész, 2007
W. Barna Erika –Szőtsné Fritz Ágnes: Nagy Imre / József Attila. Flaccus, 2007
W. Barna Erika–Demeter Anikó: A grafoterápia alapjai. Független Pedagógiai Intézet 2008. W. Barna Erika–Szötsné Fritz Ágnes: Nagy Imre – egy XX. századi magyar sors a grafológia tükrében, Flaccus, 2007
W. Barna Erika: Kézírás és karrier – Szellemi tőkénk a kézírásban, Complex Kiadó, 2011.

Grafológiai folyóiratok
Grafológia folyóirat: a Grafológiai Intézet szakmai folyóirata. Megjelenik 1995-től havonta; 2006-tól kéthavonta dupla számokkal.
Grafologika: az első, havonta megjelenő magyar grafológiai újság volt. 1988-tól 1993-ig működött a MÍT kiadásában.
E-Grafomagazin: 2007 óta működik a Grafodidakt Plusz Stúdió online szakmai lapjaként, a 2000-ben indult, nyomtatott Grafomagazin utódjaként.
Grafomédia Magazin: az Interaktív Grafológusképző és Grafomédia Intézet szakmai lapja, 2005 tavaszán indult, és 2009-ig, negyedévente jelent meg.
Nemzetközi Grafológiai Szemle 1994-től indult, kiadó: CEREG-Grafológiai Akadémia
Írásanalitikai szemle 2010 február, kiadja a ZMNE

Tudományos igényű magyar publikációk
dr. Agárdi T.: Grafológiai bűnüldözésben, I. ed.: Frank T. Grafológiai ankét, Delta Tours, 28-40., 1986
dr. Agárdi T.: A repülőgépvezetők pályaalkalmassága és kézírásuk egyes jegyei. ELTE, 1989
dr. Agárdi T., Román: Youcan grafológiai program, 1989
dr. Agárdi T.: Személyiség és kézírás, in: A Pollack Mihály Műszaki Főiskola tudományos közleményei, ed: Pais E. 137-141., 1990
dr. Agárdi T.: Hipnábilitás és a kézírás egyes paraméterei közötti összefüggés. Magyar Hipnózis Egyesület 4. Hipnózis Találkozója, 1992
dr. Agárdi T., Élő R., Ferencz Gy.: Grafofeedback grafológiai program, kiadó, 1992
dr. Agárdi T.: Az írásjegyek egzakt meghatározása, mint a tudományos feldolgozás kritériuma, in: II. Grafológiai Szakmai Napok, eds.: Fazekasné V. I., Schefferné H. A.: Grafológiai Intézet, 45-51., 1993
dr. Agárdi T., Élő R.: Recsys Grafológiai program. Grafológiai Intézet,1994
dr. Agárdi T., Élő R.: Az íráselemzés elemi részecskéi. Alaplap 6. 44., 1994
dr. Agárdi T., Bartkó Gy., Balla E., Gábor É.: A schizophren betegek grafometriás vizsgálata abstract, in: Magyar Pszichiátriai Társaság III. Kongresszusa 129., 1994
dr. Agárdi T.: Grafológiai módszerek alkalmazása pszichiátriai betegeknél. Fővárosi Önkormányzat Jahn Ferenc Dél-pesti Kórháza, Jubileumi Tudományos Ülés,1994
dr. Agárdi T.: Pszichológia, grafológia, in: Pszichológia, eds.: Révész Gy., Agárdi T.: Grafológiai Intézet 9-18., 1995
dr. Agárdi T., Bartkó Gy.: Depresszió és kézírás. A Magyar Pszichiátriai Társaság IV. Vándorgyűlése, 1995
dr. Agárdi T., Tüske T.: A hangtan és a grafológia kapcsolata a depresszió felismerésében, in: Nemzetközi Grafológiai Konferencia Előadásai, eds.: Agárdi T., Gulyás J.I.: Grafológiai Intézet 257-263., 1995
dr. Agárdi T., Bartkó Gy., Vitrai J.: A depressziós betegek grafometriás vizsgálata. Psychiat Hung 1996, 11(2): 167-177, 1996
dr. Agárdi T.: Susceptibility and Handwriting, in Eurohypnosis Book of Abstracts, 1996
dr. Agárdi T., Bartkó Gy., Vitrai J., Simon L.: Szkizofrén betegek kézírásjegyeinek vizsgálata, Psychiat Hung 12(5): 603-610., 1997
dr. Agárdi T., Linka E., Bartkó Gy.: A mentális hanyatlás jegyei a kézírásban, A Magyar Pszichiátriai Társaság VI. Vándorgyűlése, 1997
dr. Agárdi T.: A hipnózis hatása a kézírásra VIII. Magyar Hipnózis Találkozó, 1997
Agárdi T.: Képalkotó eljárásokkal láthatóvá tehető rejtett írásparaméterek in: Grafológia 2, oldalszám, 1997
dr. Agárdi T., Linka E., Bartkó Gy.: A krónikus fájdalomzavarban szenvedő betegek kézírásának jellegzetességei. Magyar Pszichiátriai Társaság IV. Nemzeti Kongresszus, 1998
dr. Agárdi T.: A grafológia kézikönyve (ed) Grafológiai Intézet, 1998
dr. Agárdi T., Kármán G.: A hazugságvizsgálatról más szemmel. Belügyi szemle, Bp., 1999
Linka Emese–Bartkó György–dr. Agárdi Tamás–Kemény Katalin: Demencia és depresszió időskorú belgyógyászati fekvőbetegeknél. Psychiatria Hungarica, 14 (1): 39-45., 1999
dr. Agárdi T.: Én és a kézírásom. Pszichológia, Budapest, 2000
dr. Agárdi T, Beck L.: Grafodiagnosztika, in A harmadik évezred küszöbén, konferenciakiadvány. Grafológiai Intézet, 1999
Agárdi T., Csányi I., Kálmán J.: A demencia jegyei a kézírásban, in A harmadik évezred küszöbén, konferenciakiadvány. Grafológiai Intézet, 1999
dr. Agárdi T., Kármán G.: Hazugságvizsgálat komputeres grafometriás módszerrel, in A harmadik évezred küszöbén, konferenciakiadvány. Grafológiai Intézet, 1999
dr. Agárdi T.: Grafodiagnosztika, in A harmadik évezred küszöbén, konferenciakiadvány. Grafológiai Intézet,1999
E. Linka, Gy. Bartkó, T. Agárdi, K. Kemény: Dementia and Depression in Elderly Medical Inpatients, in: International Psychogeriatrics 12(1) 67-75., 2000
dr. Agárdi T., Linka E., Füredi A., Komoly S., Bartkó Gy. A kézírás grafometriás vizsgálata krónikus fájdalomszindrómában. Mentálhigiéné és pszichoszomatika, 2000, Budapest
Linka Emese–Füredi Andrea–dr. Agárdi Tamás–Bartkó György–Komoly Sámuel: A depresszió előfordulása krónikus fájdalom miatt, neurológiai osztályon kezelt betegek körében. Neuropsychopharmacologia Hungarica, 2 (4): 178-181., 2000
dr. Agárdi T.: A komputeres grafometriás írásazonosítás egyes kérdései. Grafológia, lapszám, oldalszám, Budapest, 2002
Agárdi T.: Néhány gondolat az írásvizsgálat klinikai (pszichiátriai) felhasználásának lehetőségeiről. Pszichoterápia 12:158-164., 2003
dr. Agárdi T.: Szimmetria a kézírásban, in Árulkodó írásjegyek (CD), eds: Hamperger A., Nemes A. Grafológiai Intézet–Biodigit, 2003
Agárdi T.: A képalkotó eljárások adta lehetőségek a kézírás vizsgálatában, in Árulkodó írásjegyek (CD), eds: Hamperger A., Nemes A. Grafológiai Intézet–Biodigit, 2003
Agárdi T., Bugán J., Nemes A.: Az alkoholos befolyásoltság kézírásból történő meghatározása, in: Nemzetközi konferencia a korszerű kézírásvizsgálat lehetőségeiről, 65-73. Grafológiai Intézet, 2005
dr. Agárdi T. Klinikai írásszakértő pszichológia, in: Alkalmazott pszichológia 378-396., eds: Bagdy E., Klein S. Edge 2000 Kft., 2006
dr. Agárdi T. : A klinikai írásszakértő szakpszichológia szakmai protokollja, in Bagdy E., Túry F.: Klinikai pszichológia szakmai protokollja 74-83.. Klinikai Pszichológiáért Alapítvány, 2006
Agárdi T., Molnár T., Kovách J. R., Mikus E.: A kézírás és a szexuális viselkedés egyes elemeinek összefüggése. Grafológiai Intézet, 2006 (közlés alatt)
dr. Agárdi T.: A kézeredet megállapításának pszichológiai közelítése. Rendészeti szemle, 6 32-59., 2007
Bagdy E.: (1993) A pszichológiai és a grafológia viszonya. in: Mai magyar grafológia. Agárdi T., Gulyás J. eds.. Bp. Grafológiai Intézet, 338-345.
Buda B.: Grafológia és pszichológia. Szempontok a grafológia tudományos értelmezéséhez és kritikájához, in: Csötörtök Csaba: Grafológia – Az íráselemzés kézikönyve, 147-161. old. Gondolat Kiadó, Budapest, 1986
Goldzieher K.: Az íráskutatás irányelvei és a Graphodyn és alkalmazási lehetősége (Klny. Magyar Psychológiai Szemle) Fischer Nyomda, Budapest, 1933
Farkas László: A stressz és distressz elmélete, valamint grafológiai sajátosságai. A grafológia kézikönyve-III.1.2. 523-527. Grafológiai Intézet , Budapest, 1998
Farkas László: Az igazságügyi grafológus szakértői tevékenység. A grafológia kézikönyve-III.4. 699-705. Grafológiai Intézet, Budapest, 1998
Farkas László: Az ÍráSzemészet grafológiai elmélete – grafológiai program 17. füzet. Grafodidakt, Budapest, 2003
Farkas László: Grafológia a titkosszolgálati módszerek között. MK KBH Szakmai Szemle (ISSN: 1785-1181) 1/205-207. pp., 1993
Farkas László: A tudományos grafológia új területe-írásszemészet. MK KBH Szakmai Szemle (ISSN: 1785-1181) 1/72-180.pp., 2004
Farkas László: Grafológia, mint szükséglet. MK KBH Szakmai Szemle (ISSN: 1785-1181), 2004
Farkas László: A grafológia és a humán erőforrás gyakorlata MK KBH Szakmai Szemle (ISSN: 1785-1181) 4/124-131.pp.,
Farkas László: A tudományos grafológia új területe, II. rész. MK KBH Szakmai Szemle (ISSN: 1785-1181) 2/172-183.pp., 2005
Farkas László: Hogyan elemezzünk? Grafológia (ISSN: 1218-9421) 8/8-9., 1995
Gondolatok a személyiségvonásokról. Grafológia (ISSN: 1218-9421) 2/8-9. 1998
Farkas László: Megtörtént az első grafológusi OKJ-s vizsga. Grafomagazin (ISSN: 1586-6157) 4/10., 2004
Farkas László: Az írásanalitika, mint az ember megismerésének módszere. http://mhtt.eu/hadtudomany/2009/2010_elektronikus/2009_e_7.pdf Hadtudomány, 2009
Farkas László: Az írásanalitika, mint a parancsnoki munkát segítő módszer
http://hadtudomanyiszemle.zmne.hu/files/2009/1/12fl.pdf Hadtudományi Szemle, 2009
Farkas László: Writing analysis as a method for gaining knowledge about people, Aarms 249-260., 2009
Farkas László: Az írásanalitika elmélete. Írásanalitikai Szemle (ISSN: 0261-117X) 1/12-23., 2010
Farkas László: Mit kell tudni a grafológiáról? Új Honvédségi Szemle1/71-81., 1999
Hakkel Hedvig: A különböző írásnormákkal írni tanult diákok írásrutinjának vizsgálata. ELTE PPK, Bp., 2006
Hakkel H.: Írásvizsgálat lehetőségei a pedagógiában. ELTE PPK. Bp., 2006
Hakkel H.–dr. Szőllőssy-Csoma E.: A „Három-próba” eljárások alkalmazási lehetősége az igazságügyi grafológus szakértői vizsgálatokban. Grafológiai Szemle, 2010. november
Hautzinger Zoltán: Az igazságügyi kézírásvizsgálat, In: Korinek László, Kőhalmi László,
HÁRDI I.: Íráspszichológiai megfigyelések elektroschock kezelés nyomán. PszichológiaiTanulmányok 1. (303-309), 1958
Herke Csongor (szerk.). Emlékkönyv Ferencz Zoltán egyetemi adjunktus halálának 20. évfordulójára, pp. 93-100. Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2004
Klein S.: A kézírás személyiségünk tükre – A pszichografológia mint pszichodiagnosztikai módszer, in: Vallanak a betűk – Személyiségek és életutak pszichografológiai megközelítése, 11-39. old., Rákosné Á. K. Magvető, Budapest, 1985
Klein,S.: Grafológia és személyiségvizsgálat. Grafologika, a MÍT tájékoztatója, 4. évf. 3. sz.,1990
Krisztián Béla: Közelebb az írásértelmezéshez – a kézírás ismerete és felhasználása a gyakorlati személyügyben. Tudásmenedzsment 2:(2) pp. 67-72., 2001
Margitics F.: Személyiségvonások tükröződése a kézírásban. In: Vass Lajosné (szerk.). A Magyar Tudomány Napja 2003 alkalmából rendezett Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Konferencia előadásai: Humán erőforrások szerepe az Európai Unióban, konferenciaközlemény pp. 162-163. Nyíregyháza: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tudományos Közalapítvány, 2003
Somodi J.: Kézíráselemzésre építkező felvételi elbeszélgetés. Szakdolgozat., JPTE, kézirat, 1999
Szander É.: Grafológai és pszichológiai jellemzések összehasonlítása. Szakdolgozat, JPTE, kézirat,1983
Szécsiné V.K. A grafológiai eszköztár alkalmazása a humán erőforrás tervezésében, Szakdolgozat, JPTE, kézirat, 1997
dr. Szidnai L.: A grafológiai elemzés egy lehetséges pszichológiai modellje. Az írásmozgás kommunikatív értéke in.: Galambos: A kommunikáció elmélete és gyakorlata, 495-498 o., Pécs, JPTE 1998
dr. Szidnai L.: A kézíráselemzés egy rendszerszemléletű modellje (előadás; A Magyar Pszichológiai Társaság XI. Országos Tudományos Nagygyűlése), KLTE Pszichológiai Intézete, Debrecen, 1994
dr. Szidnai L.: A mikromotoros mozgások egy vizsgálati lehetőségének kifejlesztése, különös tekintettel az írásmozgás individuális sajátosságaira. Bölcsészdoktori értekezés, kézirat, Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, 1995/a
dr. Szidnai L.: A grafológia informatikai szemléletű elemzési rendszere. Nemzetközi Grafológiai Szemle, II. évf. 2.szám, 1995/b
dr. Szidnai L.: Beszámoló a GRAFOMETER fejlesztéséről. Grafológia, I. évf. 3-4. szám, 1995/c
dr. Szidnai László : A grafológia informatikai szemléletű elemzési rendszere. Nemzetközi Grafológiai Szemle, II.évf. 2.szám, 1996/a
dr. Szidnai L.: A rendszerszemléletű többdimenziós megközelítés elméleti alapjai. III. Nemzetközi Grafológiai Szabadegyetem (CEREG), Bp., 1996/b
dr. Szidnai László: A kézírás pszichotechnikai megközelítése Grafológia, III. évf. 5. szám, 1997/a
dr. Szidnai L.: Az írás információelméleti megközelítése Grafológia, 1997/b III. évf. 7. szám
dr. Szidnai L.: Az elméricskélt ember és a Barnum-effektus (Gould könyve alapján) a Rezonometria ® tükrében, Grafo-Gárdony Konferencia, Magyar Írástanulmányi Társaság és a Magyar Akreditált Grafológusképző Iskolák Fóruma, 2006
dr. Szidnai L.: Bennünk lévő „Szülői tiltások” – a Berne-féle tranzakciók vizsgálata az írásban. Magyar Írástanulmányi Társaság „olasz-magyar” Pszicho-Pilis Konferenciája, Dobogókő, 2007/b –
dr. Szidnai L. –Sz.Fiedler M. –Koppándi A.: A húr hangjai. A Magyar Írástanulmányi Társaság Grafo-Gárdony Konferenciája, 2007
dr. Szidnai L.- Kovács M.: A rezonometria felhasználása a konfliktuskezelésben. A Magyar Írástanulmányi Társaság Grafo-Gárdony „olasz-magyar” Konferenciája, 2008
Tremmel Flórián: A komplex kézírásvizsgálatok lehetőségei és korlátai, In: Ligeti Katalin (szerk.). Wiener A. Imre Ünnepi Kötet, pp. 305-316., Budapest: KJK - Kerszöv, 2005

Ezen kívül több száz ismeretterjesztő cikk a grafológia, íráspszichológia, pszichológia témakörében szakmai lapokban és hetilapokban.

10. Ajánlások, referenciák

Üzletemberek, cégek ajánlásai – dokumentumok mellékelve.

 
Budapest, 2012. július 31.
Pálmai Anna, a Magyar Írástanulmányi Társaság elnöke
Vékony Györgyi, a Grafológus Grémium elnöke, OKJ-s vizsgaelnök


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése